A mai napunk két újabb helyszínre vitt minket: Szárdiszt és Filadelfiát látogattuk meg. Mindkét városban lett már az 1. században keresztyén gyülekezet, amint erről a Jelenések könyve is bizonyságot tesz. A szárdiszi gyülekezetet (Jel 3:1-6) az Úr Jézus Krisztus megfeddi, mert kezdtek meglankadni a hitben. Szükséges volt a gyülekezetknek megtérnie és éberen követnie Jézust az ellenséges világ közepette.
Efézushoz képest, ahol a város nagy részét már feltárták, és be is járható, Szárdisz régészeti kutatása sokkal hátrébb van. A város már a római kor elején virágzó központ volt, a híres és gazdag lídiai királynak, Krőzusnak a fővárosa volt – aki egy bevehetetlen erődöt épített, amely a támadó perzsa sereget rohamát is könnyen feltartóztatta. Mindaddig, amíg a perzsa katonák észrevették, hogyaz egyik falon álló őr sisakja a falon kívülre esett, majd az őr egy titkos kijáraton jutott ki a várból, és szerezte vissza fegyverzetét. A sisakját ugyan megtalálta, de városát így elvesztette – mert a perzsa katonák ezt látva az éjszaka alatt betörtek a várba, és elfoglalták azt.
Később, Kr. u. 14-ben egy földrengés következtében majdnem teljesen megsemmisült, amit óriási római pénzből állítottak helyre. A pusztulás szintén váratlanul jött – mindez megmagyarázza, hogy Jézus szavai: “az a neved, hogy élsz és halott vagy” ill. “ha azért nem vagy éber, eljövök, mint a tolvaj” miért hordoztak húsbavágóan eleven üzenetet a szárdisziaknak. Ha nincsenek Jézus oldalán, sosem lehetnek biztonságban – egyedül Jézus tud megmenteni minket bűneinkből, egyedül az ő oldalán van életünk és üdvösségünk teljes biztonságban.
Az egyik látogatható terület Szárdiszban a gimnázium, ami a mai használattal ellentétben nem oktatási, hanem testedzést szolgáló épületet jelentett. Az óriási épület felében római fürdő működött, a másik felében pedig edzőtermek. Az épület előtt egy nagyobb tér, ahol az erősödni vágyó ifjak a birkózást és boxot gyakorolhatták. Mondhatnánk is egy ókori fitnszteremnek. A méretei alapján ma sem kellene sehol sem szégyenkeznie.
A gimnázium mellett található a zsinagóga, amelyet az idő előrehaladtával keresztyén templommá alakítottak át – úgy tűnik, komolyan vették Jézust tanácsát, és lelki álmukból felkelve éberen vigyáztak.
Mindezek tudatában a szárdiszi gyülekezetnek szóló levél üzenete is jobban érthető talán.
Filadelfia kevesebb látnivalóval szolgál, mert a modern város az ókori településre épült rá. A Filadelfia szó testvéri szeretet jelent, és a városhoz kapcsolódó története a Kr. e. 2. századba visz vissza, amikor a rómaiak próbálták az itt uralkodó egyik testvért a másik ellen fellázítani. Erre ő nem volt hajlandó, hűséges maradt testvéréhez, aki hálából a várost elnevezte testvére szeretetéről Filadelfiának.
Egy, a keresztyénséghez kötődő emlék egy bizánci kori templom (Szent János templom) romjai a 6. századból. És bár Jézus azt írta a gyülekezetnek, hogy az ereje kevés, de mivel hűségesek voltak Jézushoz, az ő kevés erejüket kipótolta Jézus isteni hatalma – így birodalmak bukását élte túl a gyülekezet.
Este pedig Fikret gyülekezetének tagjaival találkoztunk. Egy érdeklődő muszlim fiatalemberrel beszélgettem a Szentírás megbízhatóságáról, a Korán eredetéről és arról, hogy a Jézusban való hit miként segíthet a félelmekkel és hittel való harcban. Az Úr áldja meg őt, hogy lelkének teljességével Jézusban bízzon és Nála találjon vigasztalást!